UCHWAŁA NR 78/XII/15 RADY GMINY GRAJEWO z dnia 30 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny w Gminie Grajewo na lata 2016 - 2018

Numer 78/XII/15
Data wydania 2016-01-05

UCHWAŁA NR 78/XII/15
RADY GMINY GRAJEWO
z dnia 30 grudnia 2015 r.


w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny w Gminie Grajewo na lata 2016 - 2018


Na podstawie art. 176 pkt. 1, art. 179 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie
pieczy zastępczej (Dz.U. z 2015r. poz. 332), art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2015r. poz. 1515) Rada Gminy Grajewo uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjąć Program Wspierania Rodziny w Gminie Grajewo na lata 2016 - 2018 stanowiący załącznik do
niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Grajewo.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie od dnia 01 stycznia 2016r.

 


Przewodniczący Rady
Jan Dąbrowski

                                                                   

 

                                                                       Załącznik do Uchwały Nr 78/XII/15

                                                                       Rady Gminy Grajewo z dnia 30 grudnia 2015 r.

 

 

 

 

 

G M I N N Y

PROGRAM WSPIERANIA RODZINY

W GMINIE GRAJEWO

 NA LATA  2016 – 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowanie:

   Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie

 

WPROWADZENIE

 

 

          Rodzina stanowi dla dziecka najlepsze naturalne środowisko, w którym otoczone jest opieką i ma możliwości zaspokajania swoich potrzeb. W prawidłowo funkcjonującej rodzinie, w systemie cenionych wartości, na plan pierwszy wysuwane jest szczęście i dobro dziecka, które daje równocześnie szczęście rodzicielskie i małżeńskie. Jednak nie wszystkie rodziny swoje funkcje realizują w takim stopniu, by dzieci mogły się w nich prawidłowo rozwijać i czuć się szczęśliwe. W wielu dysfunkcyjnych rodzinach występują problemy, które zakłócają ich funkcjonowanie i są szczególnie groźne dla dziecka, jego rozwoju psychosomatycznego i wychowania. W rodzinach pojawiają się trudności na skutek czynników zewnętrznych (np. bezrobocie, choroba, wzrost kosztów utrzymania). Są jednak i takie rodziny, w których źródło dysfunkcji tkwi w wielu czynnikach odnoszących się do właściwości osobowościowych członków rodziny (np. nałogi, przestępczość, przemoc, zaniedbywanie obowiązków).

Dokonujące się zmiany, postęp, szybsze tempo życia niosą za sobą wiele pozytywnych skutków, ale niestety pogłębiają też wiele negatywnych zjawisk, takich jak bezrobocie, uzależnienia, przemoc, przestępczość, które bardzo często powodują rozpad rodziny. Nieprawidłowe funkcjonowanie rodziny odbija się negatywnie na losach jej członków, jak i na całym społeczeństwie. Tak więc jeśli w rodzinie pojawiają się dysfunkcje, instytucje i służby zobligowane do wspierania rodziny, zobowiązane są do podjęcia na jej rzecz określonych działań. W pracy tej bardzo istotne jest koordynowanie działań wszystkich instytucji zajmujących się wspieraniem rodziny, ponieważ problemy te bardzo często wymagają interdyscyplinarnych rozwiązań. Organizując różnorodne formy wsparcia na rzecz rodziny problemowej, należy doceniać i konsekwentnie realizować zasadę podstawowej roli opiekuńczej i wychowawczej rodziny w rozwoju dziecka. Zamiast zastępować i wyręczać rodzinę w wypełnianiu jej roli, należy ją przede wszystkim wspierać i wspomagać, aby przywrócić jej prawidłowe funkcjonowanie. Należy budować system wspierania rodzin biologicznych oraz rozwijać rodzinne formy opieki zastępczej. Bardzo ważne zatem jest, aby wszystkie podmioty i instytucje uczestniczyły w procesie wspierania rodziny. Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2016-2018 jest kontynuacją programu uchwalonego przez Radę Gminy Grajewo w dniu 6 marca 2013 r. na lata 2013 – 2015, utworzony w oparciu o ustawę z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, obowiązującej od 01 stycznia 2012 roku. Opracowanie i realizacja Gminnego Programu Wspierania Rodziny należy do zadań własnych gminy. Ma to na celu pomoc w odzyskaniu przez rodziców funkcji opiekuńczych i umożliwienie dziecku powrotu do środowiska rodzinnego.

 

I. ORGANIZACJA WSPARCIA RODZINY I PODSTAWY PRAWNE

 

          Obowiązek wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz organizacji pieczy zastępczej, w zakresie ustalonym ustawą, spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego oraz na organach administracji rządowej. Obowiązek, o którym mowa, jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji rządowej realizują w szczególności we współpracy ze środowiskiem lokalnym, sądami i ich organami pomocniczymi, Policją, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi.

Podstawa prawna  programu:

– Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. 

– ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,

– ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie,

– ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu

   alkoholizmowi,

 – ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. 

 

Profilaktyka i wspieranie rodziny

 

          Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny i ochronny. Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowanie wartości i norm związanych z ich wychowaniem. Działania profilaktyczne są przede wszystkim skierowane do rodzin wychowujących dzieci, a jednocześnie niewydolnych wychowawczo, dotkniętych przemocą, ubogich i zagrożonych ubóstwem, przeżywających trudności w wypełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Rodzinie takiej zapewnia się wsparcie, które polega w szczególności na:

  1. analizie sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie;

  2. wzmocnieniu roli i funkcji rodziny;

  3. rozwijaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny;

  4. pomocy w integracji rodziny;

  5. przeciwdziałaniu marginalizacji i degradacji społecznej rodziny;

  6. dążeniu do reintegracji rodziny.

Rodzina może otrzymać wsparcie przez działania tj. asystentów rodziny, placówek wsparcia dziennego, rodzin wspierających oraz innych podmiotów lub instytucji działających na rzecz dziecka i rodziny. Wspieranie rodziny jest prowadzone w formie pracy z rodziną oraz pomocy w opiece i wychowaniu dziecka. Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji.

 

Praca z rodziną:

          Praca z rodziną w szczególności ukierunkowana jest na wspieranie więzi uczuciowych w rodzinie, pomoc w integrowaniu rodziny z otoczeniem, pomoc w odbudowaniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, neutralizowanie czynników negatywnie działających na dziecko. Praca z rodziną powinna być możliwie wcześnie podejmowana i prowadzona przez profesjonalnie przygotowaną kadrę. Praca z rodziną realizowana jest poprzez: konsultacje i poradnictwo specjalistyczne, terapię i mediację, usługi dla rodzin z dziećmi, mających na celu wymianę ich doświadczeń oraz zapobieganie izolacji, zwanych „grupami wsparcia” lub „grupami samopomocy”. Pomoc rodzinie powinna opierać się na sprawnie prowadzonej komunikacji i informacji na rzecz dziecka i rodziny. Istotne we wzmocnieniu systemu opieki nad dzieckiem jest budowanie w środowisku lokalnym systemu informacyjnego polegającego przede wszystkim na zgłaszaniu każdej niepokojącej informacji na temat dziecka do ośrodka pomocy społecznej. W pracy z rodziną ważna jest koordynacja działań wszystkich instytucji i służb zobligowanych do wspierania rodziny. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania wynikające z szeroko rozumianej profilaktyki. Konsekwentnie od wielu lat buduje lokalny system wsparcia i współpracy z osobami, instytucjami i organizacjami działającymi na polu profilaktyki i nie tylko, realizuje i prowadzi wiele działań ukierunkowanych na dziecko i rodzinę.

 

Instytucje i podmioty działające na rzecz dziecka i rodziny

 

           Na terenie Gminy Grajewo prowadzą działanie podmioty udzielające pomocy dziecku i rodzinie. W tabeli poniżej zestawiono dane o formach pomocy oferowanej dziecku i rodzinie.

 

Lp.

Nazwa instytucji

Pomoc psychologiczna

Pomoc pedagogiczna

Pomoc finansowa i rzeczowa

Pomoc z zakresu pracy socjalnej

Pomoc prawna

Pomoc edukacyjna

1.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie

X

 

X

X

 X

 x

 

2.

Urząd Gminy Grajewo

X

X

X

 

X

X

3.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie

X

X

 X

 

 X

 X

4.

Powiatowy Urząd Pracy w Grajewie

 

X

X

 

 X

 X

5.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Grajewie

X

X

 

 

 

 X

6.

Poradnia Zdrowia Psychicznego w Grajewie

X

 

 

 

 

 X

7.

Sąd Rejonowy w  Grajewie

 

 

 

 

 

X

 

8.

Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie

X

X

 

 

X

X

9.

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

X

X

 

 

X

X

10.

Szkoła Podstawowa

 w Białaszewie

 

X

 

 

 

X

11.

Szkoła Podstawowa w Rudzie

 

X

 

 

 

X

12.

Szkoła Podstawowa

w Wierzbowie

 

X

 

 

 

X

13.

Gimnazjum  w Danówku

 

X

 

 

 

X

14.

Zespół Szkół w Wojewodzinie

 

X

 

 

 

X

15.

Gminna Biblioteka w Rudzie

 

X

 

 

 

X

 

 

  1.  DIAGNOZA SYTUACJI RODZIN W GMINIE GRAJEWO

 

Z danych statystycznych wynika, że na terenie gminy  Grajewo w roku 2014 mieszkało 6152 osób. Liczba dzieci i młodzieży w wieku od 0 do 12 lat – 608, młodzież w przedziale wiekowym od 13 do 18 lat – 509 osób. Z pomocy społecznej korzystało 285 rodzin (1146 osób w tych rodzinach). Ze świadczeń rodzinnych korzystało 462 rodziny, a świadczenia z funduszu alimentacyjnego otrzymywało 21 rodzin. Według analizy pracowników socjalnych bezradność w sprawach opiekuńczo – wychowawczych zdiagnozowano w 42 rodzinach, przy czym część tych rodzin przy zapewnieniu pomocy pracownika socjalnego jest w stanie zapewnić dziecku właściwy rozwój fizyczny i duchowy, co daje szansę na pozostawienie dziecka w rodzinie naturalnej. Po dokonaniu dogłębnej analizy powyższych środowisk należy uznać, że istnieje zagrożenie, iż działania podejmowane przez ośrodek okażą się niewystarczające, między innymi ze względu na brak współpracy ze strony rodziców. Zatem sąd opiekuńczy może zarządzić środek zapobiegawczy w formie umieszczenia dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych lub w rodzinie zastępczej. Zadania ujęte w programie zmierzają w kierunku wspierania rodziny przeżywającej trudności  celem przywrócenia zdolności do wypełniania prawidłowych ról społecznych. Liczba rodzin z dziećmi korzystających z pomocy społecznej w latach 2013 – 2014 przedstawia poniższa tabela.

 

 

RODZINY Z DZIEĆMI

 

Rok

Liczba rodzin ogółem

Liczba dzieci ogółem

 

1 dziecko

 

2 dzieci

 

3 dzieci

 

4 dzieci

5 dzieci i więcej

2013

268

196

54

77

49

11

5

2014

285

194

51

77

49

9

8

 

Powodem przyznania pomocy społecznej w rodzinach są w szczególności problemy przedstawione poniżej:

 

 

 

 

Przyczyny trudności tych rodzin wynikają przeważnie z niskich kompetencji wychowawczych, rozbicia rodziny, przemocy, uzależnień, chorób psychicznych, czy pogorszenia statusu rodziny w tym bezrobocia. Diagnoza lokalna dotycząca dysfunkcjonalności rodzin w zakresie pełnienia funkcji opiekuńczo-wychowawczej została dokonana w oparciu o dane Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Grajewie, która przedstawia sytuację trudności rodzin, którym sąd postanowił umieścić dzieci w placówkach opiekuńczo - wychowawczych oraz pieczy zastępczej, a także ilość rodzin, z którymi pracuje asystent rodziny.

 

Lp.

Wyszczególnienie

Dane według stanu na koniec:

2010 r.

2011 r.

2012 r.

2013 r.

2014 r.

2015

1

2

3

4

5

6

7

8

1

Liczba mieszkańców gminy ogółem

6193

6168

6199

6181

6152

6063

2

Liczba mieszkańców gminy w wieku

do lat 18

 

1470

 

1425

 

1435

 

1392

 

1360

 

1350

3

Liczba rodzin korzystających z pomocy społecznej

269

244

262

268

268

252

4

 

Liczba dzieci z terenu gminy objętych pieczą zastępczą

ogółem, w tym:

 

1

 

1

 

5

 

5

 

4

 

10

4.1.

- pieczą zastępczą w formie rodzinnej

1

1

1

1

 1

6

4.2.

pieczą zastępczą w formie instytucjonalnej

 

-

 

-

 

4

 

4

 

3

 

4

5

Liczba rodzin mających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej

 

37

 

36

 

37

 

50

 

45

 

42

6

 

Liczba rodzin w danym roku, będących pod opieką jednego asystenta rodziny

 

x

 

x

 

12

 

12

 

16

 

17

7

 

Liczba osób w danym roku, będących pod opieką jednego asystenta rodziny

 

x

 

x

 

66

 

65

 

91

 

93

8

Liczba dzieci przekazanych do pieczy zastępczej

-

4

-

-

3

4

9

 

Liczba dzieci, które powróciły z pieczy zastępczej do rodzin

biologicznych

 

-

 

-

 

-

 

1

 

-

 

2

10

Liczba dzieci pozostających w pieczy zastępczej

1

5

5

4

7

9

12

Liczba placówek wsparcia dziennego, w tym:

0

0

0

0

0

0

12.1.

- opiekuńcze

0

0

0

0

0

0

12.2.

- specjalistyczne

0

0

0

0

0

0

12.3.

- pracy podwórkowej realizowanej przez wychowawcę

x

x

0

0

0

0

13

Liczba rodzin wspierających

 

x

x

0

0

0

0

 

 

 

 

 

 

Lp.

Liczba rodzin, które:

Lata, w których nawiązano współpracę z asystentem rodziny

2012 r.

Struktura (w %)

2013 r.

Struktura (w %)

 

2014 r.

 

Struktura (w %)

 

30.11.2015

 

Struktura (w %)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

1

Rozpoczęły współpracę z asystentem rodziny w danym roku, w tym:

 

12

100

 

3

100

 

4

100

 

2

 

100

1.1

Zakończyły współpracę z asystentem rodziny z osiągnięciem założonych  celów

1

8

1

33

0

0

 

 

2

 

 

100

 

 

III. FORMY WSPARCIA

 

  1. Wsparcie interdyscyplinarne

 

W pracy z rodziną ważna jest koordynacja działań różnych instytucji i służb wspierania rodziny. Zatem zakładamy, że praca ta będzie realizowana przez powoływanie grup interdyscyplinarnych, w skład których wchodzić będą w szczególności: asystent rodziny, pedagog, pracownik socjalny, przedstawiciel policji, kurator sądowy.

 

  1. Placówki wsparcia dziennego

 

Rodziny wychowujące dzieci w wieku szkolnym, a zwłaszcza rodziny, które mają problemy w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, potrzebują pomocy w zakresie organizowania dzieciom czasu wolnego, pokonywaniu trudności szkolnych, zaburzeń zachowania. W związku z tym konieczny jest rozwój różnorodnych środowiskowych form dziennej opieki nad dziećmi i młodzieżą w wieku szkolnym. Placówki wsparcia dziennego mogą być prowadzone w formie:

  1. opiekuńczej (świetlice i kluby środowiskowe, ogniska wychowawcze);

  2. specjalistycznej (socjoterapeutyczne, dla dzieci niepełnosprawnych, z zaburzeniami zachowania, socjalizacyjne dla młodzieży);

  3. pracy podwórkowej

 

  1. Rodziny wspierające

 

Pełnienie funkcji rodziny wspierającej może być powierzone osobom z bezpośredniego otoczenia rodziny i dziecka. Zadania rodziny wspierającej to m. in. pomoc w opiece nad dziećmi, prowadzeniu gospodarstwa domowego, wspólne spędzanie czasu wolnego.

Pomoc ta będzie wynikać z przyjętego i zaakceptowanego planu pomocy rodzinie, a realizowana będzie na podstawie zawartej umowy. Rodzina wspierająca może otrzymać zwrot kosztów świadczonej pomocy, co zostanie określone w treści umowy. W celu podniesienia skuteczności oddziaływania rodzin wspierających, należy zadbać o ich przygotowanie poprzez poradnictwo oraz szkolenie.

 

 

 

  1. Poradnictwo specjalistyczne

 

Praca z rodziną może być prowadzona w formie konsultacji i poradnictwa specjalistycznego (pedagogicznego, prawnego, zawodowego, itp.), terapii systemowej rodzin, treningu umiejętności wychowawczych dla rodziców, psychoedukacji, mediacji. Narzędziem wzmocnienia rodziny może być również poradnictwo w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, dbałości o higienę osobistą i otoczenia. Tam, gdzie jest to potrzebne i możliwe, praca powinna opierać się o kontrakt z rodziną. Poradnictwo powinno dotyczyć sposobów zaspokajania potrzeb dziecka i rozwiązywania problemów wewnątrzrodzinnych. Terapia rodzin powinna być prowadzona z wykorzystaniem najnowszych metod i technik terapeutycznych. Niezwykle ważnym elementem jest również dostęp rodziny do pomocy prawnej, szczególnie w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Z pomocy poradnictwa specjalistycznego i wsparcia psychologa  w 2014 r. skorzystało 68 osób, w roku 2015 – 78 osób.

 

  1. Usługi asystenta rodziny

 

Zadaniem ustawowym dla gminy jest wprowadzenie asystenta rodziny do bezpośredniej pracy z rodziną. Asystent rodziny zajmuje się wyłącznie pomocą i pracą z rodziną. Celem pracy asystenta jest osiągnięcie przez rodzinę podstawowego poziomu stabilności życiowej, która umożliwi jej wychowywanie dzieci. Jego głównym zadaniem jest nie dopuszczenie do oddzielenia dzieci od rodziny oraz podjęcie działań zmierzających do zażegnania kryzysu w rodzinie. Elastyczny i nienormowany czas pracy asystenta rodziny służyć ma realnym potrzebom i rytmowi życia rodziny. Asystent rodziny kierowany jest do pracy tylko z tymi rodzinami, w których sytuacja dziecka małoletniego wymaga wsparcia zewnętrznego. Jego zadaniem jest całościowe wspieranie rodzin wychowujących dzieci, zagrożonych różnymi dysfunkcjami. Rola asystenta rodziny polega na aktywnym wspieraniu rodziny wychowującej dzieci, w której mają miejsce problemy trudne do pokonania samodzielnie przez tę rodzinę. Asystent rodziny w swojej pracy korzysta z pomocy osób reprezentujących instytucje i służby zainteresowane rozwiązaniem problemu danej rodziny. W pierwszej kolejności osoba pełniąca tę funkcję dba o rozwiązanie podstawowych problemów socjalnych rodzin - mieszkaniowych, materialnych, zdrowotnych czy prawnych. Ponadto pomaga również w rozwiązaniu problemów psychologicznych podopiecznych (emocjonalnych, rodzinnych, problemów w grupie rówieśniczej) i w razie potrzeby kieruje ich na odpowiednią terapię. Asystent rodziny wspiera również swoich podopiecznych w podejmowaniu aktywności społecznej, łagodzi ewentualne konflikty z sąsiadami, rodziną czy przedstawicielami placówek pomocy społecznej. Do jego zadań należy też motywowanie podopiecznych do podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub kontynuowania nauki, pomoc w wyborze odpowiedniej szkoły lub kursów zawodowych, przełamywaniu kompleksów i ewentualnych kryzysów wynikających z trudności i niepowodzeń w nauce. Asystent rodziny zachęca bezrobotnych do podjęcia pracy i wspiera ich w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Intensywna praca asystenta z rodziną jest realizowana również w przypadku czasowego umieszczenia przez sąd dziecka poza rodziną. Wówczas zadaniem asystenta staje się nie tylko praca z rodziną w miejscu zamieszkania, ale również współpraca z rodziną zastępczą lub koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, odpowiedzialnym za dziecko umieszczone w instytucji sprawującej pieczę zastępczą, będącej w gestii powiatu, oraz z sądem.

 

Powinien on aktywnie uczestniczyć we wszystkich działaniach zmierzających powrotu dziecka do rodziny.

 

 

  1. ZADANIA

 

CEL GŁÓWNY

 

Niesienie profesjonalnej pomocy rodzinie z dziećmi w kierunku wzmocnienia lub odzyskania jej zdolności w funkcjonowaniu społecznym oraz tworzenie sprzyjających ku temu warunków. Profilaktyka środowiska lokalnego w zakresie promowania społecznie pożądanego modelu rodziny.

 

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

  1. Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka poprzez:

  1. zapewnienie pomocy materialnej i rzeczowej ubogim rodzinom;

  2. objęcie dożywianiem wszystkich  tego wymagających dzieci;

  3. monitorowanie sytuacji zdrowotnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych;

  4. zapewnienie pomocy osobom doznającym przemocy ;

  5. zabezpieczenie środków na pobyt  dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka;

 

  1. Zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz rozwiązywanie już istniejących poprzez:

  1. zapewnienie opieki asystenta rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych;

  2. organizacja szkoleń  przygotowujących osoby działające na rzecz dziecka i rodziny przygotowujących do kompleksowego i interdyscyplinarnego ich wspierania w środowisku lokalnym;

  3. pomoc w podnoszeniu kwalifikacji przez asystentów rodziny;

  4. monitorowanie środowisk zagrożonych uzależnieniami, motywowanie do podjęcia terapii rodziców;

  5. podnoszenie kompetencji rodzin w zakresie pełnienia prawidłowych funkcji opiekuńczo-wychowawczych, poprzez organizowanie szkoleń, warsztatów, konsultacji, poradnictwa, oraz udostępnienia literatury fachowej;

  6. monitorowanie sytuacji dzieci z rodzin zagrożonych kryzysem, w tym niewydolnych wychowawczo, w których występują problemy przemocy, uzależnień lub długotrwała choroba, poprzez organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży.

 

  1. Diagnozowanie i analiza środowisk poprzez:

  1. wywiad środowiskowy w rodzinie przeżywającej trudności;

  2. pracę socjalną polegającą na rozpoznaniu deficytów w zakresie pełnienia ról rodzicielskich, zaniedbań wobec dzieci, oraz ocenie sytuacji dziecka w rodzinie, środowisku szkolnym, rówieśniczym;

  3. konsultacje ze specjalistami w celu sprecyzowania czynników mających wpływ na dysfunkcjonalność rodziny.

 

 

  1. Rozwijanie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, zapewnienie jej specjalistycznego poradnictwa i wsparcia poprzez:

  1. umożliwienie rodzinom korzystania z pomocy asystenta rodziny;

  2. umożliwienie rodzinom przeżywającym trudności korzystania ze wsparcia rodzin wspierających, które przy wsparciu asystenta rodziny pomogą w opiece i wychowaniu dziecka;

  3. pomoc w dostępie do poradnictwa specjalistycznego: pedagogicznego, psychologicznego, terapeutycznego;

  4. pomoc rodzinom w dostępie do poradnictwa prawnego.

 

REALIZATORZY

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie realizuje program przy współpracy z następującymi instytucjami i podmiotami:

- Urzędem Gminy Grajewo,

- Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Grajewie,

- Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

- Zespołem Interdyscyplinarnym ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

- Powiatowym Urzędem Pracy w Grajewie,

- Komendą Powiatową Policji w Grajewie,

- Sądem Rejonowym i Kuratorami sądowymi,

- Poradnią Zdrowia Psychicznego w Grajewie,

- Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Grajewie,

-  Szkołami Gminy Grajewo,

- Organizacjami pozarządowymi.

 

PRZEWIDYWANE EFEKTY

 

W wyniku prowadzonych działań przewidywane jest osiągnięcie następujących efektów:

  1. poprawa funkcjonowania rodzin z problemami opiekuńczo- wychowawczymi,

  2. zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych rodzin celem zapobiegania powstawaniu sytuacji kryzysowych,

  3. wzmocnienie roli opiekuńczej i bezpieczeństwa dzieci w rodzinach,

  4. powrót dzieci z pieczy zastępczej do swoich rodzin,

  5. zwiększenie wiedzy o rodzinach zagrożonych kryzysem i skuteczności udzielanej pomocy poprzez podejmowanie interdyscyplinarnych działań,

 

ADRESACI

 

Odbiorcami programu będą rodziny zamieszkałe na terenie Gminy Grajewo, doświadczające problemów opiekuńczo-wychowawczych, zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej bądź też takie, którym została odebrana lub ograniczona władza rodzicielska poprzez umieszczenie dzieci w pieczy zastępczej.

 

 

 

FINANSOWANIE

 

Finansowanie Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016-2018 odbywać

się będzie w ramach środków budżetu Gminy Grajewo, dotacji celowej oraz środków pozabudżetowych pozyskanych z innych źródeł.

 

 MONITOROWANIE

 

Koordynatorem Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2016-2018 jest Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grajewie, który będzie na bieżąco monitorował realizację programu. Zgodnie z art. 179 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w terminie do 31 marca każdego roku, wójt składa radzie gminy roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z realizacją zadań. 

 

P o d s u m o w a n i e

 

Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2016-2018 zakłada stworzenie optymalnych warunków dla poprawy jakości życia rodzin, w szczególności dzieci. Wsparcie rodziny będzie miało charakter profilaktyczny, ochronny, a rodzinie w pierwszej kolejności zostaną stworzone możliwości samodzielnego zmierzenia się ze swoimi problemami.

Tylko wtedy można zwiększyć jej szanse na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz wykorzystanie własnej aktywności i wewnętrznego potencjału w celu zdobywania nowych umiejętności.

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Grajewo

Wytwarzający/odpowiadający: Rafał Jankowski

Wprowadzający: Rafał Jankowski

Data wprowadzenia: 2016-01-05

Data modyfikacji: 2016-01-05

Opublikował: Rafał Jankowski

Data publikacji: 2016-01-05